L'any passat vam escoltar per primera vegada Alexander Zemlinsky en aquesta casa. Us deia llavors que l'obra del compositor pràcticament s'havia oblidat després de la seva mort el 1942; afortunadament, el seu nom torna a sonar des de fa un temps, i la seva obra s'enregistra i comença a interpretar-se de nou (perquè parlem d'un compositor que havia estat molt ben valorat).
El poeta Friedrich Klopstock va dedicar molts poemes a la seva promesa, més tard la seva dona, Margareta Moller; sovint la hi trobem oculta sota el nom de Cidli. Margareta i Friedrich es van conèixer el 1751 i es van casar el 1754. Malauradament, la jove va morir de part el 1758, i el poeta la va plorar durant molts anys, també als seus versos. És el cas, per exemple, del poema [...]
El poema d'aquesta setmana (l'últim d'aquesta sèrie de moment, la setmana entrant ja parlarem de la Schubertíada) no necessita gaire presentació a Liederabend. Comença amb el vers “Ich sehe dich in täusend Bildern” i el va escriure Novalis; us en vaig parlar amb cert detall quan vam escoltar-ne la primera versió musical, la de Franz Schubert, i després l'hem [...]
Fa un temps que vam escoltar en aquesta sèrie Mateix poema, una altra cançó la cançó que Charles Ives havia compost a partir del poema de Hermann Allmers que comença amb les paraules “Ich ruhe still”, és a dir, el mateix poema que Johannes Brahms va convertir en el preciós lied Feldeinsamkeit. En aquell article us deia que la cançó d'Ives era un exercici acadèmic proposat [...]
Al poema d'aquesta setmana li passa una mica com al de la setmana passada, “Ein Fichtenbaum steht einsam”: ha inspirat moltes cançons i cap és especialment coneguda. Parlo d'un poema que comença amb les paraules “Freudvoll und leidvoll” [Plena de joia i plena de pena], de Goethe. Forma part de l'obra Egmont, i la canta Clärchen, l'amant del protagonista, per explicar-li a la seva [...]