Granados, Enric

  • Dorm, nineta, dorm

    Cancó de la setmana: Cançoneta (E. Granados) - C. García, R. Fernández Aguirre
     
    Psalter, Oxford ca. 1200-1220. British Library

    Aquesta és la tercera i darrera entrada nadalenca de la temporada (la setmana vinent tornarem a la normalitat amb una convidada) i com la setmana passada la dedicarem als Reis de l'Orient, que ara ja són a punt d'arribar. A l'entrada anterior celebràvem el dia de Reis a la manera alemanya; un amic em deia fa no gaire que aquest dia els nens alemanys encara van de casa en casa disfressats i cantant cançons. Aquesta setmana el celebrarem a l'estil local, aturant-nos en aquell moment en què els pares intenten que els nens s'adormin perquè, com tothom sap, si els Reis els troben desperts passen de llarg (vosaltres també us tapàveu el cap amb els llençols si us despertàveu i sentíeu passes i soroll?).

  • La obra para voz y piano de Enrique Granados

    Cançó de la setmana: La boira (E. Granados) - G. Ahualli , B. Mariño
     
    Majas al balcón - Francisco de GoyaDentro de la producción del compositor leridano Enrique Granados (1867-1916), la obra vocal tiene un gran peso y representa, por un lado la voluntad de trascender con vuelo lírico desde el teclado que él ya dominaba (como intérprete, improvisador y autor), y por otro, la intención de crear un corpus de calidad, que igualase a los grandes ciclos de canciones europeos a los que la música española del XIX, tan superpoblada de zarzuela, había marginado. Su corpus se articula en torno a dos ciclos fundamentales, Tonadillas y Amatorias que, como veremos son muy diferentes en estilo y características. Ambos, dentro de la heterogenia que poseen como ciclos en sí mismos, suponen dos hitos en cuanto a colecciones liederísticas extensas en el primer cuarto del siglo XX y abrirán la veda para creaciones como las canciones populares de Falla (1914), las Epigramáticas de Vives [...]
  • No hay cantar sin amor

    Cançó de la setmana: El mirar de la maja (E. Granados) - P. Vázquez, E. Rapado
     
    No hay cantar sin amorPotser heu reconegut el títol de l'article com un vers d'una cançó d'Enric Granados. O potser l'heu reconegut com el nom d'un disc i sospiteu de què parlaré avui... i l'encerteu. No és habitual que parli de discos però ja sabeu que de tant en tant m'agrada saltar-me les meves normes, i em venia de gust presentar-vos No hay cantar sin amor, el primer enregistrament de la mezzosoprano Pilar Vázquez i la pianista Elisa Rapado.

    Una de les primeres persones que vaig seguir a Twitter va ser l'Elisa, perquè ja la coneixia pel seu blog In meinem Leben, in meinen Lied (un dels que trobareu enllaçats a la columna de la dreta, a baix). D'això fa més de tres anys i penso que ens vam identificar mútuament com a "frikis del lied", que diria ella. Jo sempre ho nego [...]
  • Las "Canciones amatorias" de Enric Granados

    La canción de amor - Antoine WatteauEl 5 de abril de 1915 se estrenaron en la Sala Granados de Barcelona (una pequeña sala de conciertos que ojalá se pudiera recuperar) las Canciones amatorias de Enric Granados; las cantó la soprano Conxita Badia acompañada al piano por el propio compositor. Un par de meses después de aquella primera interpretación Badia y Granados volvían a interpretar algunas de las canciones junto con otras piezas. En noviembre de aquel 1915 Granados embarcó hacia Estados Unidos y, como bien sabemos, nunca regresó de aquel viaje. Las Canciones amatorias quedaron por tanto como su segundo y último ciclo, eclipsado a menudo por la popularidad del [...]
     
    Llegiu l'article complet a Codalario