Fa un temps escoltàvem un dels lieder que va compondre Franz Schubert amb poema de Friedrich von Hardenberg, Novalis, un que començava amb el vers "Ich sehe dich in tausend Bildern". D'aquell lied, conegut com a Geistliches Lied o Maria, dèiem que era difícil especificar si era sacre o profà, els musicòlegs no acaben de posar-s'hi d'acord.
El poema d'aquesta setmana comença amb el vers “Aus der Heimat hinten den Blitzen rot” [Des de casa, darrere dels llampecs vermells], és de Joseph von Eichendorff, i el coneixem sobretot gràcies a un lied de Robert Schumann, In der Fremde, que obre el Liederkreis, op. 39. És un poema que traspua romanticisme, com tot el cicle: el sentiment de no pertànyer enlloc, l'amenaça [...]
Ja som a ple estiu, ha arribat el moment de fer vacances o, si més no, baixar el ritme. Els lectors habituals sabeu que a Liederabend no en fem, de vacances a l'estiu, però sí que intento que les entrades de juliol i agost siguin més lleugeres. L'agost el dedicarem, com sempre, a la Schubertíada, i he estat rumiant què podia fer al juliol.
Andante. Andantino. Adagio. Andante molto moderato. Aquestes són indicacions de tempo usuals a les mélodies de Gabriel Fauré; són cançons lentes, tranquil·les, íntimes. Per això crida l'atenció trobar-se en un recital amb una cançó de Fauré que porta la indicació allegro energico.
Els lectors més veterans potser recordareu la sèrie que vaig dedicar a les cançons de Wilhelm Meister, una sèrie que començava l'octubre de 2013 i acabava, divuit entrades més tard, el juny de 2016. L'objectiu era, sobretot, posar en context les cançons de Mignon i de l'arpista que tots hem escoltat sovint als recitals, incloses a Anys d'aprenentatge de Wilhelm Meister de [...]